Fødselsdag i Bramdrup Børnehave

Fødselsdag i Afd. Fristedet:

Når børnene har fødselsdag vil vi gerne være med til at gøre dagen festlig her i børnehaven og fejre barnet. Efter vores erfaringer under Corona har vi bestemt at man som forældre ikke deltager i fødselsdagen i børnehaven. Det giver både fødselsdagsbarnet og den øvrige børnegruppe en god og rolig oplevelse. Mange børn reagerer uhensigtsmæssigt på at tingene ikke er som de plejer og vi ønsker at gøre det bedste for jeres børn.  Vi tager ikke hjem privat til jer for at fejre fødselsdag. Dette bla. for at undgå at alle vores turdage skal bruges på fødselsdagsbesøg og også for ikke at øge presset hos jer forældre for at skulle bruge fridage på at få besøg af børnehaven. Tag en snak i god tid med personalet om hvilken dag I kunne tænke jer at vi holder fødselsdagen, så får vi det passet ind i vores og jeres kalender.

Vi har på stuerne nogle traditioner når vi holder fødselsdage. Barnet sidder i ”Kongestol” og vi synger fødselsdagssang og råber hurra. Børnene får herefter gaver fra børnehaven som de andre børn har lavet.

Fødselsdage i Afd. Troldebo:

Når børnene har fødselsdag vil vi gerne være med til at gøre dagen festlig og fejre barnet. Vi hænger altid fødselsdagsskilt op til barnet i garderoben. Der er mulighed for at holde fødselsdag i Troldebo i forbindelse med frugtmåltidet om formiddagen eller ved madpakketid. Vi tager også gerne imod invitationer til at besøge barnet hjemme. Tag i god tid en snak med personalet om hvilken dag I kunne tænke jer at holde fødselsdagen, så vi får det passet ind i vores og jeres kalender. Uanset om vi fejre barnet i børnehaven eller i Troldebo synger vi fødselsdagssang og giver barnet en lille gave fra de andre børn.

Vi har ikke en 0-sukker-politik, men tænker mere alting-med -måde. Derfor må børnene f.eks. gerne medbringe kage, men vi giver generelt kun et stykke til hver. Resten får I med hjem igen.

Hvis I inviterer os hjem til fødselsdag er det hele stuen, drenge/pige-gruppen fra stuen, boblerne, Udeliv eller lign. der kommer, alt efter hvad vi aftaler med jer. Husk også at aftale om vi skal medbringe madpakker eller om I servere mad til børnene.

Ens for begge huse:

Det ideelle for os er at vi fejrer fødselsdagen i forbindelse med frugtspisningen eller madpakkespisningen. I kan vælge at medbringe ”dessert” som vi kan hygge os med efter vi har spist madpakkerne, eller I kan medbringe en erstatning for madpakkerne.

Vi har nogle få retningslinjer i forhold til det I evt. medbringer hjemmefra til uddeling. Hvis man ønsker at lave mad til børnene vil vi gerne opfordre til, at man serverer et godt og solidt måltid, så børnene har ”brændstof” nok til resten af en aktiv dag i børnehave. Der findes masser af sider på nettet med forslag til børnemad, og vi nævner kun nogle få her som forslag:

• pizza,
  • spaghetti og kødsovs,
  • spyd med grøntsager og frikadeller,
  • pitabrød,
  • pølsehorn,
  • rugbrødsmadder,
  • sandwich
  • tilbehør f.eks. gulerødder, tomat, melon og agurk.

En evt. dessert efter madpakkerne kan bestå af kage, is, frugt eller andet. Hellere lidt, men godt, end en hel masse sukkerholdigt.

Vi ønsker ikke at børnene får udleveret en slikpose. Det betyder nemlig ofte, at børnene går og småspiser slik resten af dagen, hvilket giver urolige og ukoncentrerede børn om eftermiddagen.

Husk at sund mad giver energi til gode lege og hyggen ved fødselsdagen er mindst lige så vigtig som det søde, som puttes i munden.