Skolestart

At gøre børnene livsduelige og parate til skole, starter i princippet fra det øjeblik børnene træder ind i Bramdrup Børnehave. Gennem hele deres børnehavetid laver vi masser af aldersopdelte aktiviteter, hvor opgaver og mål er tilpasset til deres alder.

Boblerne er gruppen af de ældste børn - de kommende skolebørn.

Vi starter 1. oktober og fortsætter til slut marts, hvor Glidende Overgang starter. Boblerne er ude af huset en til to dage om ugen eller laver særlige aktiviteter i eget hus. Fristedet og Troldebo samarbejder omkring Boblerne i løbet af perioden.

Hovedparten af vores børn fortsætter på Bramdrup Skole. Der er glidende overgang (GLO) til SFO'en, fra 1. april. Vi sender som oftest en pædagog herfra med børnene de første 14 dage.

Inden børnene starter i skole har vi en overleveringssamtale med skole og SFO. Her får alle børn lidt ord med på vejen.

I Bramdrup Børnehave laver vi altid en SPU (skoleparatheds undersøgelse) når børnene bliver 5-6 år. Vi laver SPU i efteråret på de kommende skolebørn. Resultatet af undersøgelsen bruger vi sammen med øvrige iagttagelser og evt. kompetencehjulet til drøftelse af skolestart med forældrene. SPU'en giver personalet en indsigt i det enkelte barns kunnen i forhold til det at være skoleparat, og om der er områder, hvor man bør sætte ind med særlig støtte. Personalet bruger også SPU'en til at evaluere egen pædagogisk praksis. Ønsker I mere information om SPU'en, så spørg i huset.