Madpakker

I Bramdrup Børnehave har bestyrelsen i begge afdelinger fravalgt et kommunalt frokosttilbud. Det betyder at alle børn i 2019-2021 samt 2021-2023 skal medbringe en sund og nærende madpakke samt frugt eller andet til 2 mellemmåltider hver dag.

En god madpakke – en god start i børnehaven

Når barnet skal starte i børnehave og skal til at have madpakke med, oplever vi tit en usikkerhed hos førstegangsbrugere af børnehaven: ”Hvad er en god madpakke? ” Vi har derfor valgt at skrive lidt om børns appetit, spisevaner og kommer med ideer til, hvad der evt. kan være i en madpakke.

Nysgerrig

Når jeres barn starter i børnehave, vil I måske opleve, at madpakken kan være det første, jeres barn går i gang med. Mange børn har glædet sig til at skulle have madpakke med, så de kan slet ikke vente med at spise. Gør endelig ikke et problem ud af det. Det går hurtigt over.

Morgenmad

I den første time af åbningstiden tilbyder begge huse en morgenmadsordning, hvor de børn, der ikke når at spise morgenmad hjemmefra, tilbydes f.eks. havregryn eller cornflakes. Man må gerne medbringe sin egen morgenmad, men vi opfordrer kraftigt til, at det er en morgenmad der giver barnet en god start på morgenen og som giver energi til de udfordringer et barn har i løbet af dagen.

​Madkassen

Det er en god idé at vælge en madkasse, som barnet selv kan åbne og lukke. Husk at skrive navn på madkassen.

Sunde spisevaner – godt brændstof giver god energi og sunde børn

Vi har ikke et decideret forbud mod, hvad børnene må have med i deres madpakker, men vi har en holdning, der hedder: ”Godt brændstof giver god energi”. For at barnet fungerer godt, er det vigtigt, at det er det rigtige brændstof, det får.

Vi opfordrer derfor kraftigt til, at slik, kager og andre søde sager ikke kommer med i madkassen, da der ingen eller kun lidt næring er i. Derimod indeholder det masser af sukker, som kan være med til at skaber humørsvingende børn, der ikke magter at indgå i relationer eller lege.

Vi ønsker ikke at agere som "politibetjente" i forhold til den mad I vælger at jeres barn skal spise i løbet af dagen, men vi vil alligevel gå i dialog med jer, hvis vi oplever at jeres barn ikke har nok energi til at følge hverdagen i Bramdrup Børnehave.

Stor appetit – eller lille appetit…?

Mange børn har en varierende appetit. Nogle dage kan barnet spise meget – andre dage næsten ingenting. Det er vigtigt, at madpakken passer til den gode appetit. Der må hellere komme mad hjem igen, end der må være for lidt mad i madpakken.

Har dit barn en stor appetit, skal det have en madpakke, der passer til det. Der skal være godt med brød, grøntsager og magert pålæg, så dit barn kan spise en masse uden at blive for tyk.

Har dit barn en lille appetit, skal det have en madpakke, der passer til det. Der må ikke være alt for tykke skiver brød og store portioner råkost. Madpakken skal være appetitvækkende og må gerne bestå af mad i den lidt federe afdeling som f.eks. leverpostej, pølse o. lign.